Wandschilderingen.
Co. Breman Breman, die zijn domicilie had in het Gooi, werd bij zijn artistieke uitingen vaak geïnspireerd door agrarische beelden als zomerse akkers, bloeiende
velden en zoals in het gemeentehuis van Steenwijk de daarmee verwante taferelen. Breman is vooral bekend geworden omdat hij een gebruiker was van een
bepaalde schilder techniek, het Pointillisme. Pointillisme is een verf techniek, waarbij vlakken worden opgevuld met punten en strepen van een onvermengde
(primaire) kleur. Meest bekende Nederlandse gebruiker van het Pointillisme is Bremans tijdgenoot Vincent van Gogh geweest. Breman gebruikte het
Pointillisme alleen als het hem uitkwam. Zo is het mogelijk, dat zijn werk wel en niet gepointilleerde delen vertoont.
Op de wandschilderingen in het gemeentehuis komen geen gepointilleerde delen voor. Het maken van wandschilderingen in Rams-Woerthe was één van
Bremans grote werken. De uitbeelding van de agrarische taferelen is in perfecte harmonie met de gebrandschilderde glasinloodramen in het trapportaal.
De wandschilderingen laten de gehele kringloop zien van het agrarisch gebeuren. Van het ploegen en het zaaien, via dorsen en het scheiden van het kaf van het
koren, naar het malen en brood bakken zijn de gangen van het graan aangegeven. Deze beschilderingen kunnen als uniek worden ervaren. Breman maakte twee
andere wandschilderingen in gebouwen in Utrecht en Laren, maar beide zijn inmiddels afgebroken, zodat Bremans werk in deze omvang alleen in Steenwijk nog
te aanschouwen is. Van Breman is in het raadhuis van Steenwijk nog een ander werk te vinden: een schilderij, voorstellende een moeder, die haar kind sprookjes
vertelt. Het in Jugendstil geschilderde schoorsteen werk, dat in de oud raadzaal hangt, is in 1976 door Christiaan Frederik: een zoon van Jan Hendrik Tromp
Meesters, aan de gemeente Steenwijk geschonken.
Volgens Christiaan Frederik heeft hij het laten vervaardigen van dit doek, in opdracht van zijn vader, meer ten doel gehad dan een muur te sieren. Ik zie in het
schilderij een droom en een wensdroom, namelijk dat vaders wens en hoop, dat met en door het stichten van een grote villa en een mooi park, niet alleen voor
zichzelf en zijn gezin voor lange tijd, maar ook voor de bevolking van zijn geliefde en gewaardeerde stad, een bijzondere verrijking zou ontstaan voor nog veel
langere tijd: daarom werd het park van het begin of aan voor iedereen vrij toegankelijk gesteld. Nu is alles gerestaureerd en zien de wandschilderingen en
gehele gebouw binnen er prachtig uit.
De gemeente Steenwijk heeft het gebouw verkocht aan de Vereniging Hendrick de Keyser die het gebouw exploiteert en het Hildo Krop museum is er in
gevestigd.
Het is zeker de moeite waard om eens een bezoek hier aan te brengen.